Verdt en pilegrimsreise

Da jeg gikk rundt å tenkte på hvilken street art piece som er byens beste, ble det fort til at jeg grublet over hvilken AFK piece som utmerker seg. Så kom jeg plutselig på denne sterke graffiti piecen av Ari Behn.
Da jeg gikk rundt å tenkte på hvilken street art piece som er byens beste, ble det fort til at jeg grublet over hvilken AFK piece som utmerker seg. Så kom jeg plutselig på denne sterke graffiti piecen av Ari Behn. Tegson, Bisho Sevillano og Rochihiro har greid å fange den eksepsjonelt kreative personligheten til kunstneren Ari Behn, som var en stor inspirasjon for utøvende kunstnere i Norge.

Portrettet har en intens glød og blikkontakten drar deg inn i Ari Behn sin verden. Den skarpe skrivingen sammen med mønstrene, symbolene og den fenomenale fargebruken drar tankene mot fritenkeren Ari Behn, som ofte utfordret menneskene og samfunnet rundt seg med skarpe meninger, men også kunne vise sine myke sider.

Ari Behn sin bortgang skapte sjokk og sorg, og tapet av et av våre mest kreative mennesker har vært merkbart og tungt. Åpenheten rundt Aris død, både fra kongefamilien og hans kunstnervenner, har vært en styrke både for nasjonen og alle kunstnere i landet. Derfor er det godt å se tre kreative kunstnersjeler, som alle har vist at de tenker utenfor boksen og politisk korrekte termer, hylle en kunstnerkollega med en piece av så høy kvalitet.

Piecen fikk stor nasjonal oppmerksomhet og bred pressedekning da den ble sprayet i Spelhaugen i Fyllingsdalen etter Aris bortgang. Det er varmt anbefalt for alle bergensere som elsker gatekunst å legge ut på en liten pilegrimsreise til tomten der Biltilsynet lå i Fyllingsdalen for å nyte den enormt flotte piecen.

Annonse: Kjøp kunst fra lokale gatekunstnere
KBR - Equality add

I tillegg til kunstnerne hadde ikke den store Ari-piecen blitt noe av uten ildsjelene Øistein Jakobsen i StreetArt Bergen og eier av tomten Morten E. Fredriksen. Piecen befinner seg like ved graffitiveggen som ble sprayet under street art festivalen The Wall 2020.

Jeg vil strekke meg så langt som å si at portrettet av Ari Behn er min favoritt-piece i Bergen akkurat nå, til toss for at den er flere år gammel. Det har litt med spoten å gjøre men mest med de kunstneriske aspektene, utførelsen og motivet.

Det er mye vanskeligere å kåre byens beste piece, fordi det er ett kriterium som må diskuteres og som Ari-piecen ikke oppfyller. Det er forventningen om at de beste street art piecene må være oppført ulovlig. I Bergen har det blitt skapt en sterk tradisjon for at de største og beste gatekunstverkene er kuratert og betalt for.

Det går lengre og lengre tid mellom de sterke, utfordrende, kritiske og spontant ulovlig oppførte piecene. Arven etter samfunnskritiske gatekunstnere som for eksempel Banksy, Dolk og Argus er ikke så sterk i Bergen lengre.

Byen preges av mye flott gatekunst og store street art prosjekter, noe som viser et enormt kunstnerisk mangfold, men det mangler en nerve i gatebildet som street art representerte i Bergen for noen år tilbake. Jeg tror det kommer av at for få av våre svært dyktige gatekunstnere holder seg anonyme og sprayer bevisste og kritiske piecer ulovlig.