Graffiti-historie: Pompeii avslører antikkens graffiti

Bergenkunst
Antikk graffiti fra Pompeii.
Pompeii ble begravet i aske da Vesuv hadde et utbrudd i år 79 e.Kr. Dette førte til at kulturminner og graffiti fra antikkens store handels- og festby er ekstra godt bevart. Det meste vi vet om antikkens graffiti, stammer fra den italienske byen. (Foto: Amphipolis)

Graffiti har eksistert helt siden mennesker begynte å leve sammen i samfunn. Ifølge forskning.no er det forsket lite på forholdet mellom oldtidens og nåtidens graffiti. Men over 10 000 skriblerier og tegninger risset inn på vegger og stolper i Pompeii, viser at variasjonen var minst like stor i antikkens graffiti, som i vår egen.

Historiker Jon Iddeng, ved Universitetet i Sørøst-Norge, forteller at graffiti var vanlig i store deler av Romerriket, men det var kun i Pompeii at graffitien ble bevart fordi byen ble begravet i aske.

– Når det kommer til de skriftlige skribleriene er det alt fra den sedvanlige «NN var her», til kjærlighetserklæringer, politiske agitasjon og markedsføring av produkter, sier historikeren til forskning.no.

Annonse: Kjøp kunst fra lokale gatekunstnere
Frida by ROT
En av verdens eldste karikaturer, risset inn ved Pompeii. Over det skallede hodet står «Rufus est».
Villa dei Misteri, Pompeii, Italia: En av verdens eldste karikaturer, risset inn i Pompeii. Over det skallede hodet står «Rufus est», (dette er Rufus).

En av forskjellene som er tydelig er at antikkens grove graffiti er mer lyrisk enn i dag. Ett av antikkens mindre kjente visdomsord ble risset inn på en vegg i Pompeii for to tusen år siden: «Han som knuller en ild, brenner sin penis».

Graffitien i antikken dekket også folks behov for å ytre seg om helt hverdagslige ting: «Den nittende april, lagde jeg brød». Graffiti var sånn sett antikkens Facebook.

En av de få graffiti piecene fra Romerriket, som er funnet utenfor Pompeii, er den berømte Alexamenos-graffitien på Palatinerhøyden i hjertet av Roma.

Jesu graffito Rome
Jesu graffito, Palatinerhøyden Rome.

Piecen kalles også graffito blasfemo; den blasfemiske graffitien, og det er den tidligste kjente avbildningen av Jesus, fra starten av 200-tallet.

Piecen viser en en mann med eselhode på et kors, og en som strekker sin hånd i været mot skikkelsen. Det står også skrevet: «Alexamenos tilber sin gud». Forskerne regner med at graffitien skulle håne byens voksende religiøse minoritet.

Tilbake i Pompeii finner vi mange kjærlighetserklæringer av det svulstige slaget, som: «Hvis noen ikke tror på Venus, så bør de se min kjæreste».

Graffiti ble selvsagt også brukt til drittslenging, som for eksempel «Epafra, du er skallet!» og «Samius til Cornelius: gå og heng deg!».

Historikerne har ikke noe entydig svar på hvorfor graffiti og tagging var så populært blant romerne. Andelen skrivekyndige i befolkningen var relativt høy, og kan det tenkes at det finnes en en ganske enkel forklaring.

– Folk er folk. Da som nå. De hadde vel samme behovet for å uttrykke seg som oss, men hadde verken Facebook eller Twitter. Muligheten til å etterlate seg noe, tanketomt eller tankefullt, som andre kan lese eller se på er åpenbart en iboende menneskelig trang, sier historiker Jon Iddeng.

En sak om graffiti i Romerriket må avsluttes med den legendariske Mont Python scenen «Romani ite domum» fra Life of Brian:


Next Post

RC: USA konfronterte de mørke kreftene

Hunden representerer de mørke kreftene i USA og verden forøvrig, og nerven i maleriet ligger i blikkontakten med barnet og det intense lyset som setter fokus. Lyset og håpet stråler rundt barnets hode, og forsterker budskapet i veggmaleriet. Det mektige og ekstremt detaljerte veggmaleriet er hengt opp på veggen som […]
RC hang opp dette mektige gatemaleriet i Kong Oscars gate dagen etter maktskiftet i USA.