Graffiti-sommer åpnet dørene til en ny kunstverden

 KBR, er sterkt inspirert av sitt møte med graffiti-miljøet på Meieriet i sommer. Den ferske piecen på Nesttun viser at hun nå satser på å mestre graffiti-teknikker.
KBR, er sterkt inspirert av sitt møte med graffiti-miljøet på Meieriet i sommer. Den ferske piecen på Nesttun viser at hun nå satser på å mestre graffiti-teknikker.

– Jeg har tegnet hele livet, og har vært heldig som er oppvokst med en mor som var kunstner. Hun ga meg veldig mye inspirasjon, så det var naturlig for meg å plukke opp penselen og uttrykke meg kreativt. Jeg har drevet med mye forskjellig fra tatovering til akrylmaleri, sier hun.

Da koronapandemien traff oss var KBR i ferd med å lansere kunsten sin gjennom sosiale medier for å få vist den frem.

– Det var en periode hvor jeg var usikker på hva jeg ville satse på som kunstner, og trengte ny inspirasjon. Jeg fikk male en vegg i de nedlagte fabrikklokalene på Meieriet, og fikk henge sammen med de feteste gatekunstnerne i Bergen. Da ble jeg introdusert for sprayboksen, og resten er en historie som har vist seg å forme meg videre som kunstner, forteller hun.

KBR ble så inspirert av gatekunstnerne i byen, som boltret seg på endeløse vegger på Meieriet i sommer, at hun har byttet ut penselen med sprayboks. Hun forteller at hun både fikk ny inspirasjon, og økt kunstnerisk selvtillit, av møtet med graffiti-kunstnerne som samlet seg på Meieriet i sommer.

– Det var litt skummelt i begynnelsen, og jeg ble litt starstruck av å møte Tegson, som er et kunstnerisk forbilde innen street art og graffiti. Men jeg ble tatt godt imot, og folk er veldig interessert i å dele sin kunnskap om graffiti og street art. Flere av dem jeg møtte på Meieriet i sommer har blitt gode venner, og folk jeg samarbeider kunstnerisk med. Jeg liker spesielt godt å jobbe sammen med Razle. Vi et godt team, sier hun, med sin smittende entusiasme.

KBR piece på Nesttun vinteren 2020.
Nå er det graffiti og street art som gjelder for kunstneren, som har tatt graffiti-navnet KBR. Piecen på Nesttun viser at hun har kommet langt på sin gatekunstreise allerede.

Hun forteller at hun bruker mye tid og energi på å lære og utvikle graffititeknikker, og håndtlaget med sprayboksen.

KBR har allerede gjort seg bemerket på gaten i Bergen med piecer på Sentralbadet, Nesttun og flere andre steder i byen. Hun var også med på muralen «Hjerter for håp» på Sletten senter, sammen med etablerte gatekunstnere som Nimi, RC og Bliss.

– Jeg ønsker ikke å ta noen snarveier til å bli gatekunstner, for eksempel med enkle stenciler, men fokuserer heller på å lære meg graffiti-kunsten grunnleggende. Jeg driver for eksempel ikke med writing enda, men det er en spennede teknikk jeg brenner etter å lære meg. Det er viktig å pushe meg selv, og lære den harde veien, sier KBR.

Graffiti-sommeren til KBR på Meieriet har ikke bare åpnet dørene til det sterke og inspirerende graffiti-miljøet, men har også gitt henne mulighet til å stille ut en serie med graffiti-kunst på lerret. Utstillingen hang på Staup Bistro på Nesttun, og hadde fått navnet «The new Kid from the milk factory». Dessverre gikk Staup konkurs og måtte stenge dørene på grunn av koronapandemien. På utstillingen på Staup viste KBR stor variasjon i motiv, uttrykk og teknikk, men det gjennomgående temaet er bruken av sprayboks og graffiti-teknikker.

– Pandemien preger oss alle, og vi må slite oss gjennom denne perioden. Det var synd at utstillingen på Staup ble avlyst, men det er først og frems trist for eierne og de ansatte på Staup. Jeg satser videre, og kommer til å få opp en ny utstilling med graffiti på lerret, sier KBR.

Denne ferske piecen på Nesttun viser en syk rose med munnbind.

– Det er en god anledning til å jobbe med andre farger og bakgrunner enn jeg pleier, sier KBR.

Graffiti-kunst på lerret fra KBR-utstillingen på Staup vinteren 2020.
Graffiti-kunst på lerret fra KBR-utstillingen på Staup vinteren 2020.
Neon-graffiti av KBR på lerret.