Graffiti intervju med Squash: – Det er ti ganger fetere med karakterer i piecene

Graffiti writer Squash har det siste året utviklet piecene sine i en virkelig spennende retning. I løpet av korona pandemien har han blant annet redusert antallet bokstaver, og sprayer nå ofte gode karakterer og figurer i piecene sine. - For tiden prøver jeg å løfte mitt nivå, sier Squash.
Graffiti writer Squash har det siste året utviklet piecene sine i en virkelig spennende retning. I løpet av korona pandemien har han blant annet redusert antallet bokstaver, og sprayer nå ofte gode karakterer og figurer i piecene sine. – For tiden prøver jeg å løfte mitt nivå, sier Squash.

Hvordan begynte du med graffiti?

– Jeg vokste opp i Berlin, og så graffiti over alt. Jeg synes det var veldig interessant, og etterhvert var vi en liten gjeng på tre-fire kamerater som drev med graffiti. Berlin har en egen graffiti stil, så den kicket jeg på fordi det var den jeg så rundt meg. Berlin har flere stiler. Blant annet den skikkelig tyske med mye sølv, svart og store kantete bokstaver, og den ville stilen med sytten piler på en bokstav. Men jeg ble inspirert av alt i begynnelsen fordi det var så mye graffiti rundt meg. Jeg tegnet også mye, og spesielt fontene i tegneserieblader inspirerte da jeg startet med graffiti.

Squash forteller at han naturlig nok begynte med tagging, men allerede som elleveåring sprayet han sin første piece.

Annonse: Kjøp kunst fra lokale gatekunstnere
KBR - Equality add

– Jeg var jo ikke klar over at det var tagging og graffiti jeg drev med da jeg var så ung. Fra rundt 2008 begynte jeg å sette meg mer inn i graffiti-kulturen, og fikk dyktige writere rundt meg som lærte meg mye om graffiti-teknikker.

Squash flyttet fra Berlin til Sandefjord, før han til slutt havnet i Bergen for nesten tre år siden.

– Det ble en liten pause i sprayingen da vi flyttet på landet ved Sandefjord. Det var ikke så mange steder å spraye, men jeg fortsatte å tegne graffiti.

Etter en stund ble Squash kjent med en writer som driver med graffiti på høyt nivå.

– Han tok meg inn i varmen og lærte meg mye. Han ble nok en slags mentor for meg.

Da Squash flyttet til Bergen fortsatte den lidenskapelige graffiti-writeren selvsagt å spraye, og ble raskt kjent med graffiti-miljøet i byen.

– Vi som sprayer blir fort kjent med hverandre, og da er det naturlig at jeg ble venner med dem jeg sprayer med nå. Det er dem jeg klikket med og deler interesser med.

Squash på Sentralbadet i Bergen.

Hvordan vil du beskrive graffiti-miljøet i Bergen?

– Miljøet i Bergen er veldig inkluderende. Det er selvsagt flere miljøer i graffiti-miljøet. Vi er mer delt opp i vennegjenger, enn at hvert miljø representerer en spesiell stil eller holdning til spraying og graffiti. Jeg havnet i en veldig inkluderende og god gjeng med helt vanlige folk som sprayer sammen og deler interesser. Vi er jo først og fremst venner som treffes og spiser sammen, bader om sommeren og går på kino sammen og sånne ting.

Hva motiverer deg når du jobber med å utvikle graffiti-stilen din?

– Jeg synes jo det er kjedelig å spraye det samme hele tiden. Det inspirerer meg til å finne på nye ting kunstnerisk. Jeg føler heller aldri at jeg blir ferdig utlært, så det er motiverende å lære nye teknikker og bli en bedre writer. For tiden prøver jeg å løfte mitt nivå. Jeg føler at jeg i mange år har malt ganske rent, og kan fargebruk og bokstav forståelse, men det har vært veldig monotont en periode. Så jeg satt meg ned å tegnet ganske intenst. Da løsnet stilen og jeg føler at utviklingen nå er veldig inspirerende og motiverende. Det handler om å få bokstavene til å danse så mye som mulig uten å ta helt av.

Er det riktig at du har forandret antallet bokstaver du skriver fra i fjor til i år?

– Ja. Jeg har skrevet Squash så lenge, og stilen min er så lett gjenkjennelig at jeg kan skrive hva som helst og folk vil se det er meg. Jeg synes det er mye enklere å skrive den stilen jeg er inne på nå med bare de fire bokstavene SQSH. Det er veldig kule bokstaver sammen også. Men jeg bruker fremdeles farger og elementer fra Squash stilen jeg har utviklet gjennom mange år.

Et annet relativt nytt aspekt av Squash sin graffiti-kunst er bruken av figurer og karakterer i piecene.

– Det ser veldig bra ut med karakterer i piecene. Jeg synes det gjør piecen plutselig ti ganger fetere. Det gjør også noe bra med helheten, og det er mer som skjer på veggen. Etter at jeg begynte med karakterer har jeg sett at det er veldig mange flere folk som stopper opp og slår av en prat mens jeg står å sprayer. Det er kult å se at så mange flere typer av folk viser interesse for graffiti når jeg inkluderer karakterer i piecene.

Hva er det viktigste du har lært av andre writere, som du vil råde unge til hvis de vil bli dyktige innen graffiti?

– Hvis du skal ta graffiti seriøst, og ikke bare gå ut å trashe og bombe, så må du skisse mye. Jeg fikk klar beskjed om at skal du style, så må du tegne. Det tar lang tid, og du må skisse og skisse bokstaver, og på den måten utvikle stilen din.

Han presiserer at neste skritt er å komme seg ut å spraye mye. Det å mestre sprayboksen teknisk er viktig hvis en har ambisjoner om å utvikle sin egen stil.

– Det å skaffe seg et navn i graffiti-miljøet skjer mer automatisk hvis du er en hyggelig fyr, blir kjent med andre og utvikler stilen og piecene dine.

Klassisk Squash på Sentralbadet.

Har du gjort noe spesielt for å holde motivasjonen oppe gjennom korona pandemien?

– Korona har for meg vært en bra tid om jeg skal være helt ærlig. Pandemien er jo forferdelig, men for meg personlig har det vært bra fordi jeg har fått tid til å tenke gjennom hvordan jeg egentlig har det. Jeg har jobbet mye med det kreative, og har blitt en bedre utgave av meg selv både kunstnerisk og personlig. Jeg føler at jeg har brukt tiden riktig.

Hvordan ser du som writer på Bergen som gatekunstby?

– Gatekunst er fett, men jeg synes navnet er så diskuterbart. Det er en lang diskusjon. Personlig digger jeg for eksempel ikke stenciler, men det er som oftest bedre enn en grå vegg. Det meste er det.

Hvordan føler du at graffiti blir behandlet og forstått av kunstnere innen andre street art genre?

– Jeg tror ikke de forstår oss, men jeg tror heller ikke at jeg forstår dem. Jeg tar graffiti veldig seriøst. Det er noe jeg holder på med hver dag, selv når jeg ikke sprayer. Jeg tegner, planlegger neste vegg, og holder meg opptatt med graff nesten hele tiden. Ser jeg en stencil som noen bare har printet og skjært ut, så oppfatter jeg det som veldig enkelt. Det er jo ikke vanskelig å kutte ut en stencil, men med graffiti må du gjennom mange år med blod, svette og tårer. Det er bare min personlige mening. Jeg vil helst ikke ha en stencil i nærheten av piecene mine, fordi jeg ikke synes det er så fett. Folk kan gjøre hva de vil, men det er ikke min greie.

Piece av Squash på Nøstet.
Fresh piece av Squash på Nøstet.
Writer Squash fant en perfekt spot på Nøstet til sin ferske piece han omtaler som "Dagens rapspray" på Instagram.
Denne Squash piecen kom opp tidlig i vår.