Gatekunstjakt gjør deg gladere og mindre stresset

Gatekunstjakten kan gjøre deg mindre stresset og gladere.
Det er ikke mye som skal til for å gjøre gatekunstjakten til en skikkelig humørboost. Undring, og følelsen av storslagenhet, er nemlig veldig bra for den psykiske helsen vår, viser ny forskning. (Foto: Øistein Jakobsen)

Det eneste som skal til er å gå minst en 15 minutters tur i uken, hvor en velger en ny rute hver gang, og legger merke til detaljene rundt seg.

Det er akkurat det interessen for street art handler om. Skal en oppdage nye piecer på gaten i Bergen må en bruke hele byen. Derfor anbefales det å velge nye ruter hver gang. Alle bydelene i Bergen bugner over av graffiti og street art, så «jakt» på gatekunst er en god grunn til å oppdage nye spennende områder i sin egen by.

Når en ser etter nye piecer å undre seg over, legger en også merke til detaljer i byen på en ny måte. Et eksempel er hvor viktig det er å snu seg av og til når en ser etter ny street art. Plutselig ser du en liten SessArt-sommerfugl inne i en krok, eller to SR-pingviner gjemt bak en dør. Detaljer en ikke hadde sett om en hadde fortsatt å gå. Som en bonus lærer gatekunst-jakten oss også å se andre flotte detaljer i byen, som arkitektur, skulpturer og annen utsmykning i det offentilge rom.

Annonse: Kjøp kunst fra lokale gatekunstnere
KBR - Equality add

− Det er en bitte liten øvelse, og det trenger bare skje en gang i uken. Likevel slår det så positivt ut. Det er overraskende at det er så lite som skal til, sier førsteamanuensis Helga Synnevåg Løvoll, til forskning.no. Hun jobber ved Høgskolen i Volda, og har forsket på effekten av naturopplevelser, og å føle seg som en del av noe som er større enn seg selv.

Hun synes de amerikanske forskerne, ved University of California San Francisco, har laget et godt design på eksperimentet som viser hvor lite som skal til for å føle seg gladere og mindre stresset. Forskerne kaller turene for «awe walks». På norsk kan en kalle det undringsturer.

− Følelsen av «awe» handler om å fokusere på verden utenfor hodet ditt, sier amerikanske Virginia Sturm til The New York Times.

De som gikk på slike undringsturer, følte seg oftere som en del av noe større enn de som gikk vanlige turer. Og denne følelsen vokste jo lenger de holdt på. De følte mindre hverdagsstress og flere positive følelser overfor andre mennesker.

«Awe»-turer kan fokusere på naturopplevelser, men like gjerne på gatekunst, kunst og musikk.

- Evnen til å undre seg over verden rundt deg ser altså ut til å kunne trenes opp. Uten restriksjoner er det lett å tenke forover eller bakover istedenfor å legge merke til detaljene rundt oss. Vi kan jobbe med å være til stede i øyeblikket, åpne alle sansene og ta av hodetelefoner når vi er ute og går, sier Løvoll ved Høgskolen i Volda.
– Evnen til å undre seg over verden rundt deg ser altså ut til å kunne trenes opp. Uten restriksjoner er det lett å tenke forover eller bakover istedenfor å legge merke til detaljene rundt oss. Vi kan jobbe med å være til stede i øyeblikket, åpne alle sansene og ta av hodetelefoner når vi er ute og går, sier Løvoll ved Høgskolen i Volda.

Forskerne påpeker at det trengs mer forskning før en kan si noe sikkert om langtidsvirkningene av å gå slike undringsturer, men å være oppmerksom på verden rundt deg er allerede ett av de fem offisielle rådene for å bevare en god psykisk helse fra helsenorge.no.

− Psykisk helse er kraftig undervurdert i folkehelsearbeidet, og kommer fort i skyggen når vi snakker om helse, sier Løvoll til forskning.no.